AVG? Huh?! Wie weet het (niet)?
De laatste weken krijg ik steeds vaker vragen over de Privacy Wetgeving (AVG – GPDR).
Ik heb me er eens wat meer in verdiept en neem je mee in de zaken die ik er over gelezen heb. Natuurlijk snap jij ook dat ik geen jurist ben en je mij dus al helemaal niet direct moet geloven, maar ik doe wel mijn best jullie op interessante inzichten en artikelen te wijzen.
Zo heb ik mij enkele weken geleden ingeschreven voor de nieuwsbrief van wel een echte jurist (Charlotte’s Law). Dus die zal vast weten waar ze het over heeft. En deze jurist schrijft ook nog eens leuk en begrijpelijk. Als je hier klikt lees je een mooi blog van haar over Privacy en E-mailmarketing. Verder schreef zij ook een artikel over weggevers, nieuwsbrieven en privacy. En nog wel meer wetenswaardigheden over de AVG – GPDR. Kortom ik raad je aan voor haar nieuwsbrief in te schrijven zodat je ook meer te weten komt.
In mijn verdere Google-speurtocht kwam ik ook langs bij de ZakelijkSuccesAcademy. Daar staat een stappenplan. Stappenplannen zie je wel meer (ook bij Charlotte’s Law trouwens).
En zo zijn er nog veel meer zaken vinden die mogelijk voor jouw bedrijf van toepassing zijn.
Wat mij betreft is het belangrijkst dat je je beseft dat de AVG – GPDR vooral een eigen verantwoordelijkheid is van je bedrijf. En dat het zaak is om je erg goed in te verdiepen. Je zal verschillende meningen tegenkomen en de kunst is om datgene eruit te pakken waar jij een goed gevoel bij hebt.
Tip om je weggever anders aan te bieden
Een van de zaken die mij bij is gebleven: het aanbieden van een weggever kan ook anders…
Natuurlijk is het leuk om een weggever aan te bieden en op die manier mensen met jou kennis te laten maken. Maar het aanbieden van een weggever en automatisch toevoegen aan je maillijst mag nou juist niet meer.
Volgens mij is het simpel en kan je, met een beetje creatieve tekst, het ook omdraaien. ‘Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief (of natuurlijk een ander inspirerend woord) en ontvang GRATIS mijn weggever!’
Uiteraard dien je dan ook wel e.e.a. aan te passen in je autoresponder.
Privacyverklaring
Wat ook belangrijk is om de bezoeker op je website, je klant of wie dan ook, te laten weten wat je met de gevraagde gegevens doet en hoe je er mee om gaat. Dat is eigenlijk in essentie waar alles om draait. Dit zet je in de zogenaamde ‘Privacy-verklaring’. Sommigen zullen die al hebben en anderen nog niet. Een eenvoudige manier om zo’n verklaring zelf te maken is via de Privacy Statement Generator. Via deze tool kan je al heel veel vastleggen (het vraagt wel even wat tijd). Natuurlijk kan je ook altijd naar een jurist gaan die je er bij kan helpen.
Ik hoop dat je wat aan deze beknopte informatie hebt en aarzel niet om nog tips en trucs eraan toe te voegen door onder dit bericht een reactie te plaatsen.
Mocht je technische / digitale hulp nodig hebben om zaken aan te passen op je website of in je autoresponder: via mijn, inmiddels veel aangeschafte, stappenkaart kan je mij inschakelen om je te helpen. Natuurlijk kan je altijd contact met mij opnemen.
Hartelijke groet
Fijn Marcel! Alles op een rijtje. Nu nog ‘even’ de technische kant, ik ben nu al blij met jouw hulp daarbij.