Techniekpaniek
Als je website klaar is, begint het pas. Je website is namelijk nooit klaar. En als hij net is opgeleverd, realiseer je je pas dat er nog dingen zijn die erbij horen, die jou tijd en energie kosten. Je ziet er als een berg tegen op om ze zelf te realiseren, maar ze zijn wel echt nodig. Denk aan een koppeling met je nieuwsbriefsoftware zoals MailChimp of ActiveCampaign. Of aan nieuwe teksten, plaatjes en filmpjes op je website zetten.
Je weet nog wel hoe je moest inloggen in WordPress, maar dan… Al die opties! Hoe moest dat ook alweer?! Uren en úren zit je te stoeien. Je klikt je een ongeluk, vindt af en toe een optie die doet wat je wil, maar kan daarna niet meer vinden hoe dat moest als je het nog een keer nodig hebt.
Opeens ben je minstens 2 uur verder, maar ben je nog geen steek opgeschoten. Je voelt je enorm gefrustreerd: wat je wilde, is niet gelukt. En wat je nog moest doen vandaag, ligt nog net zo hard op je te wachten. Alleen heb je nu nóg minder tijd om dat gedaan te krijgen.
Je verzucht achter je laptop: “Het kan toch niet zo moeilijk zijn om even iets aan te passen op de site? Iedereen zegt dat dat zo gepiept is… En de uitleg van de webbouwer was ook heel duidelijk.”
Mijn stelregel is: “Maximaal 10 minuten klungelen, dan Marcel bellen.” En niet, zoals de meesten, eerst 2 uur stoeien en gefrustreerd raken. Dat is zonde!
Je kan veel zelf, daar gaat het niet om, want je bent echt wel slim. Maar over 3 maanden lukt het je niet meer om je site bij te houden of MailChimp te gebruiken, want je doet het te weinig om de nodige routine op te bouwen. Daardoor vergeet en verleer je het weer. Dan kost het je superveel tijd om er weer in te komen… en begint het hele verhaal weer opnieuw, inclusief:
- tijdverlies
- frustratie
- pijlsnel zakkende energie
- minder tijd voor je klant
- minder tijd om creatief te zijn
En die verloren tijd en energie ijlen zelfs nog na. Je had met meer energie namelijk ook nog dat boek kunnen lezen dat bijdraagt aan je ontwikkeling of die van je bedrijf. Of je had een cursus kunnen doen of een nieuwe dienst of nieuw aanbod kunnen verzinnen.
Een onderhoudscontract voor al je updates en beveiliging van de site of een stappenkaart zijn ideaal in dit soort situaties.